Saturday, January 7, 2012

Ülesanne 6

Kirjeldada üht virtuaalkogukonda ja sealseid inimsuhteid.

Facebook 

Registreerimine
Algul sai facebooki endale konto teha ainult need, kellel seal juba tuttav ees oli. Võimaluse regada ennast sellese suhtlusportaali käis läbi kutsete.
Aeg on nüüd edasi läinud ja endale konto saavad sinna luua kõik soovijad. 


Kasutajate arv
Revolutsioon.ee andmetel kasutab facebooki üle maailma  peaaegu 700 miljonit inimest. Eestis läheneb kasutajate arv 400 000-le ehk siis igal kolmandal Eestlasel on selles suhtlusportaalis oma kasutajakonto.

Turvalisus
"Registreerides end Facebooki kasutajaks või jättes privaatsusseaded muutmata, peab arvestama, et kõik Facebookis öeldu on avalik ja nähtav kõigile. Paraku eeldavad paljud kasutajad, et sõprussidemetele keskenduvas suhtluskeskkonnas on tegevused nähtavad ainult sõpradele, kuid vaikimisi on kõik öeldu-tehtu hoopiski avalik" (Kullassepp, 2010).

Suhtlus
Mul endal on ka facebookis konto. Just selleks, et taasleida vanu tuttavaid või koolikaaslasi - saada teada, kuidas neil läheb ja millega nad tegelevad. Ilma sellise suhtlusportaalita oleks vanade tuttavate käekäiguga kursis olemine üsna keerukas.

Peale vanade tuttavate ja koolikaaslaste on mu sõbralistis loomulikult ka perekond ning praegused sõbrad/tuttavad. Lisaks leidub nimekirjas ka mõned sellised tegelased, kellega otseselt pole kunagi suhelnud - nn tere-tuttavad.

Põnev on jälgida, mida keegi seinale postitab ning kasutajate fotoalbumites ringi vaadata. Kuias muidu teaks, et keegi on lapse saanud või teine tuttav mõne kooli lõpetanud.

Spämmimine
Igal heal asjal on ka negatiivseid külgi. Viimasel ajal on facebookis väga popiks muutunud igasuguste reklaamkampaaniate jagamine sooviga midagi võita. Aktiivsemad kasutajad osalevad igas loosikampaanias ja jagavad seda materjali ka kõigile neile kes parasjagu sõbralistis on. Selliste kampaaniate üks tingimus on see, et pead infot likema ja seejärel sharema. Tunnistan, et väga tüütu on sellist spämmi väärtinfost eraldada ja seetõttu olen viimasel ajal hakanud üle vaatama oma sõbralistis olevaid persoone. Reaalses elus me ju ei tüüta teisi mingite  X kampaaniatega, aga virtuaalmaailmas on lood teised.

Ühesõnaga sellised reklaami jagavad tere-tuttavad olen oma sõbralistis ära kustutanud ning isikud kes spämmivad, kuid on endiselt osalised mu elus, neile olen varjatult juurde pannud märke, et ei soovi nende isikute uuendusi näha.

Kokkuvõtteks
Lõpetuseks soovitaksin veel ära vaadata selle video youtubest - "Can I be your friend?"
Selles on selgelt näha, et see mis toimub virtuaalmaailmas, oleks reaalses elus pehmelt öeldes naljakas...


Allikad:
K. Kullassepp. (2010). Suhtlusvõrgustik Facebook paneb mõtlema privaatsusele. [2012, veebruar 4].
M. Mark.(2011). Kuidas facebooki kasutada? [2012, veebruar 5].
Kasutaja englishnationalopera pool postitatud video youtube: Can I be your friend? [2012, veebruar 5].
 

No comments:

Post a Comment